Anslutning till Internet och Sappa

21.02.2014 11:43

Hej i fibervänner.

 

Vi har blivit ombedda att försöka förklara hur man ansluter sig till Sappas kabel tv + internet.

Vi skall försöka att göra vårt bästa.

 

Anslutning till Sappa:

 

Kontrollera om den röda lampan på din box har slocknat för att konstatera att anslutningen är aktiverad (obs det skall lysa i internet delen). Anslut koaxialkabeln i boxens (lilla boxen) uttag och anslut sedan kabeln till din TV.

 

Vid problem har du möjlighet att ringa till Sappa och få hjälp med anslutningen över telefonen ( 0774-444 744 alla dagar 8-22 ). Vi har plockat med några vanliga frågor och svar från Sappa som lite starthjälp. Vi bifogar även lite information kring anslutning av kabeltv i huset och skapa nätverk i huset.

 

Frågor och svar Sappa:

 

Jag har störningar på mina analoga kanaler. Vad gör jag? (Analogt utbud)

Börja med att kontrollera att din antennkabel är riktigt ansluten i både antennuttaget och i tv:n. Vi rekommenderar att din antennkabel är som längst 5 meter och att du tar bort både T-kopplingar och förstärkare.

Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel, och om detta inte hjälper, ett annat antennuttag om det finns i din bostad!

Hjälper inget av detta? Slå Sappa en signal! Du når Sappa på 0774-444 744, alla dagar 8-22.

 

Jag vill se både analoga och digitala kanaler! Går det? (Analogt utbud)

Absolut, det kan du! Koppla en antennkabel från antennuttaget i väggen till din digitalbox. Koppla sedan ytterligare en antennkabel mellan boxen och din tv. När det är gjort kan du växla så mycket du vill mellan de analoga och digitala kanalerna!

Har du en inbyggd box i din tv ska det finnas en knapp på din fjärrkontroll som du kan växla mellan analoga och digitala kanaler. Om du är osäker på vilken knapp det är så kan du kontakta din tv-tillverkare eller kolla i tv-manualen!

 

Hur gör jag för att se mitt analoga utbud? (Analogt utbud)

Analog-tv är enkelt! Koppla antennkabeln från vägguttaget till tv:n så får du direkt tillgång till basutbudet genom att göra en analog kanalsökning i din tv.

 

Kan jag byta kanaler i mitt analoga utbud? (Analogt utbud)

Nej, det analoga basutbudet är en kollektiv lösning. Alla som bor i ditt hus eller är anslutna till samma stadsnät har tillgång till samma kanaler. Det är din fastighetsägare som bestämt vilka som ska ingå.

 

Jag kan inte se de analoga kanalerna. Vad gör jag? (Analogt utbud)

Börja med att kolla att antennkabeln är rätt isatt i vägguttaget och i din tv. Om du fortfarande inte kan se de analoga kanalerna som ingår i ditt grundutbud, kan du testa att göra en kanalsökning i din tv. Ta hjälp av manualen för din tv.

Ring Sappa om det fortfarande inte fungerar.

Du når Sappa på 0774-444 744, alla dagar 8-22.


 

Anslutning till internet:

Kolla först att lampan i switchen lyser grönt.

När du ansluter din dator till nätet sätter du nätverkskabeln med vit märkning i 1 av de 8 LAN-uttagen i switchen på väggen.

Sedan ansluter du datorn (LAN-anslutningen i datorn) i andra änden av nätverkskabeln.

Om du där emot skall ansluta en Router gör då på samma vis men använd den Rödmärkta nätverkskabeln och anslut routern i stället för datorn.

Testa nu om du kan surfa på din dator om ja kommer du att hamna på Karlstads Stadsnäts portal och kan då börja att välja bland leverantörer och hastigheter på nätet.

Om det uppstår problem finns det möjlighet att använda den installationguiden som följde med i lådan för switchen. I kapitlet Vanliga frågor och svar i guiden kan man få bra tips vid felsökning av din anslutning. Vid övriga problem kan du ringa Karlstad Stadsnät Kundtjänst Tel. 054-540 74 00 alt. E-post: stadsnat@karlstad.se.


 

Med vänlig hälsning

Mats Nyström

—————

Tillbaka


Kontakt

Västra Gaperns byalag

Ordförande: Christer Danielsson
Sekreterare: Mats Nyström
Kassör: Göran Hurtig
Ledamot: Lennart Åhlberg